Αρχική σελίδα » Προβολή νέων

Προβολή νέων

02.03.2018

Νέα ματιά στην Ιστορία της Ιατρικής

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ ΤΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ: ΠΡΩΤΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΟ ΑΝΑΜΟΡΦΩΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Με το πέρας των παραδόσεων του νέου γνωστικού αντικειμένου Επιστημολογίας, Ιστορίας και Ηθικής της Ιατρικής που διδάσκεται στο Α΄ Εξάμηνο σπουδών, διατυπώνονται κάποιες σκέψεις και συμπεράσματα σχετικά με την αντιμετώπισή του από τους φοιτητές. Η εμπειρία από το πρώτο Ακαδημαϊκό Έτος, όπου διδάσκεται είναι θετική και για τους διδάξαντες και τους φοιτητές. Η διδασκαλία περιλάμβανε τα θέματα του Οδηγού Σπουδών, πολλά από τα οποία δεν είχαν διδαχθεί στο παρελθόν, όπως η ελληνική γλώσσα στην ορολογία της ιατρικής επιστήμης, οι σχέσεις ιατρού-ασθενούς-διαδικτύου, τα placebo και nocebo effects, η ιστορία και η σύγχρονη εφαρμογή του triage, το αντιεμβολιαστικό κίνημα, η ευγονική. Προστέθηκαν εκ των υστέρων αναφορές στην παιδική νοσοκομειακή περίθαλψη, τον Dickens και τη συμβολή του στην ίδρυση του Great Ormond Street Hospital, στις μεταμοσχεύσεις προσώπου και οι επιδράσεις στον ψυχισμό του λήπτη, στις συνέπειες των Α΄ και Β΄ Παγκοσμίων Πολέμων στην ιατρική επιστήμη, την ίδρυση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και τις συνθήκες Νυρεμβέργης και Ελσίνκι.

Το ενδιαφέρον των φοιτητών ήταν ζωηρό και σταθερό σε όλη τη διάρκεια του Εξαμήνου, μέχρι την τελευταία ημέρα, με πολύ ικανοποιητική προσέλευση και συμμετοχή (απορίες, παρεμβάσεις, απαντήσεις σε ερωτήσεις των διδασκόντων, διατύπωση απόψεων ιδιαίτερα σε θέματα δεοντολογίας). Ικανοποιητική ήταν και η συμμετοχή στον ετήσιο Εκπαιδευτικό Περίπατο στο Μουσείο της Ιστορίας του ΕΚΠΑ (φωτογραφία).

Ενδεικτικές και οι γνώμες των φοιτητών που διατυπώθηκαν προφορικά ή γραπτά για το γνωστικό αντικείμενο:

  • θεωρούν ότι μπορεί να τους κάνει να αγαπήσουν περισσότερο την επιστήμη που διάλεξαν, επειδή διευρύνει τη γωνία θέασής της
  • αγαπούν τις προτάσεις για βιβλία, θεατρικά έργα και κινηματογραφικές ταινίες που πλαισιώνουν και εμπλουτίζουν τα θέματα του μαθήματος
  • επαινούν τον τρόπο και το κλίμα των διαλέξεων
  • ζητούν περισσότερη πληροφόρηση για το ιστορικό πλαίσιο των θεμάτων του μαθήματος
  • προτείνουν και περισσότερο χρόνο για διάλογο μεταξύ τους και με τους διδάσκοντες σε θέματα αμφιλεγόμενα

Ελπίζουμε ότι οι η επόμενη χρονιά θα είναι το ίδιο εποικοδομητική και με θετικές απόψεις και, αφού ληφθούν υπόψη οι υποδείξεις, να είναι ακόμη πιο αποτελεσματική στους στόχους της.

Έφη Πουλάκου-Ρεμπελάκου

Αν. Καθηγήτρια Ιστορίας της Ιατρικής

Διευθύντρια Εργαστηρίου Ιστορίας της Ιατρικής